Jak sen wpływa na męską płodność?

Codzienne nawyki i rutyna związana z prowadzonym stylem życia w znaczny sposób wpływa na jakość oraz długość naszego wypoczynku. Dieta, podejmowana aktywność fizyczna czy stosowane używki to jedne z nielicznych czynników, które w znaczny sposób wpływają na wypoczynek. Jednak, czym jest zdrowy sen oraz jaki ma związek z płodnością?

Czym jest zdrowy sen?

Sen to stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, który pojawia się w sposób cykliczny. Wówczas następuje zniesienie świadomości i bezruch. Składa się z dwóch faz – REM i NREM, które występują kolejno po sobie, umożliwiając na głęboki wypoczynek oraz marzenia senne. Zdrowy sen to określenie wypoczynku, po którym budzimy się wypoczęci i pełni energii. Oznacza to, że charakteryzuje się on wysoką jakością i odpowiednią długością, dzięki czemu możliwa jest pełna regeneracja – pod kątem fizycznym i psychicznym. Sen oddziałuje na liczne aspekty naszego życia, do których zalicza się przede wszystkim liczne procesy zachodzące w naszym organizmie. Nie wielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie zdrowy wypoczynek odpowiada za metabolizm, odporność oraz kondycję. Jak się okazuje, wpływa również na męską płodność. W jaki sposób?

Zdrowy sen a płodność

Na podstawie licznych badań można stwierdzić, że sen odgrywa znaczącą rolę w przypadku męskiej płodności. Nieprawidłowa regeneracja organizmu zaburza liczne procesy fizjologiczne, w tym spermatogenezę. Oznacza to, że u mężczyzn, którzy śpią za mało, stwierdza się obniżoną jakość nasienia. Jednak to nie jedyna zła wiadomość! W czasie snu organizm produkuje testosteron, czyli główny męski hormon androgenny. Jego prawidłowy poziom pełni kluczową rolę w utrzymaniu funkcji seksualnych. Oprócz obniżenia płodności, spadek testosteronu może prowadzić do:

  • spadku libido,
  • zaburzeń wzwodu,
  • utraty energii i uczucie zmęczenia.

Jak zdrowo się wyspać?

Na zdrowy sen wpływa przede wszystkim komfortowy materac do spania. Produkt ten został stworzony w celu najlepszego wsparcia sylwetki oraz kręgosłupa użytkownika. Jest to możliwe poprzez idealne dopasowanie modelu do osobistych potrzeb i preferencji użytkownika. Jednak nie tylko materac oraz inne akcesoria sypialniane umożliwiają zdrowe wysypianie się. Warto tutaj zapoznać się z zasadami higieny snu, które obejmują m.in.:

  • spożywanie lekkostrawnej kolacji,
  • unikanie kofeiny, nikotyny i alkoholu w godzinach wieczornych,
  • zwiększenie poziomu aktywności fizycznej,
  • niekorzystanie z urządzeń elektronicznych godzinę przed pójściem spać.

Zdrowy sen jest niezwykle ważny – w końcu umożliwia nam prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Jednak, jak się okazuje, warto również o niego zadbać ze względu na płodność, gdyż jego niedobór lub pogarszająca się jakość może wpłynąć na niepłodność.

Zobacz też

Sposoby na zaśnięcie – 14 metod na szybkie wejście w sen

Sposoby na zaśnięcie – 14 metod na szybkie wejście w sen

5 sposobów na stworzenie idealnej sypialni

5 sposobów na stworzenie idealnej sypialni

Niedobory snu – poważne niebezpieczeństwo dla zdrowia

Niedobory snu – poważne niebezpieczeństwo dla zdrowia

Sypialnia w duchu eko: jak w prosty sposób ją urządzić

Sypialnia w duchu eko: jak w prosty sposób ją urządzić

Materace Fit.4.Sleep – klucz do głębokiego snu

Materace Fit.4.Sleep – klucz do głębokiego snu

Jak stworzyć oryginalny styl w sypialni i pobudzić zmysły?

Jak stworzyć oryginalny styl w sypialni i pobudzić zmysły?