Jak zadbać o zdrowy sen?

Praca oraz domowe obowiązki sprawiają, że nie mamy czasu na sen. Często kosztem kilku minut lub godzin zdrowego wypoczynku chcemy nadrobić liczne czynności. Jednak, czy to słuszne? Czy to się opłaca? Jak się okazuje, nie! Skrócenie czasu snu oraz niedbanie  jego jakość może znacząco odbić się na naszym zdrowiu. W jaki sposób?

Czym jest zdrowy sen?

Zdrowy sen można rozpoznać po tym, że rano budzimy się wypoczęci i pełni energii. Mimo to nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że to jeden z najważniejszych aspektów, jaki wpływa na funkcjonowanie człowieka w ciągu dnia. Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie poprzez prawidłowe wysypianie się w naszym organizmie we właściwy sposób mogą przebiegać liczne procesy, które mają wpływ na stan fizyczny i psychiczny. Oznacza to, że sen oddziałuje na:

  • metabolizm i odporność,
  • zdolności poznawcze, pamięć i koncentrację,
  • funkcjonowanie licznych układów, w tym nerwowego czy mięśniowego.

Warto również zaznaczyć, że zdrowy sen w dużym stopniu oddziałuje na organizm mężczyzny. A w jaki sposób?

Jak zdrowy sen wpływa mężczyznę?

Prawidłowe wysypianie się w dużym stopniu wpływa na właściwą produkcję oraz wydzielanie najważniejszego męskiego hormonu androgennego – testosteronu. Ma on znaczący wpływ na właściwe funkcjonowanie mężczyzny, gdyż odpowiada za:

  • płodność,
  • libido,
  • pobudzanie syntezy białka.

Według wielu badań można stwierdzić, że niedobór snu może mieć bezpośredni wpływ na pogorszenie się jakości spermy, a tym samym powodować niepłodność.

5 sposobów na zdrowy sen

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na zdrowy sen jest materac do spania. Jest to produkt, który został stworzony specjalnie w celu zagwarantowania nam spokojnego wypoczynku. Jest to możliwe z uwagi na wyjątkową budowę oraz właściwości, jakimi się wyróżnia. To właśnie dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować się do anatomicznych kształtów ciała mężczyzny. Gwarantuje on prawidłowe wsparcie kręgosłupa oraz stabilizację sylwetki. Do innych, ale równie sprawdzonych sposobów na zdrowy sen zalicza się:

  • spożywanie lekkostrawnej kolacji 3 godziny przed położeniem się do łóżka,
  • ograniczenie drzemek w ciągu dnia,
  • unikanie substancji pobudzających, np. kofeiny, nikotyny, w godzinach wieczornych,
  • zwiększenie poziomu aktywności fizycznej.

 

Zaleca się, aby każdy mężczyzna przesypiał przynajmniej osiem godzin dziennie. Wówczas jego organizm ma czas na zregenerowanie się oraz może nabrać sił na kolejny dzień. Jednak zdrowy sen nie przychodzi sam – trzeba o niego zadbać, np. poprzez materac.

Zobacz też

Łóżko sportowca – rozwiązania fizjoterapeutów na szybką regenerację mięśni

Łóżko sportowca – rozwiązania fizjoterapeutów na szybką regenerację mięśni

Sposoby na zaśnięcie – 14 metod na szybkie wejście w sen

Sposoby na zaśnięcie – 14 metod na szybkie wejście w sen

5 sposobów na stworzenie idealnej sypialni

5 sposobów na stworzenie idealnej sypialni

Niedobory snu – poważne niebezpieczeństwo dla zdrowia

Niedobory snu – poważne niebezpieczeństwo dla zdrowia

Rośliny w mieszkaniu – estetyczny wystrój i czyste powietrze

Rośliny w mieszkaniu – estetyczny wystrój i czyste powietrze

Jak mężczyzna może poradzić sobie z problemem nietrzymania moczu?

Jak mężczyzna może poradzić sobie z problemem nietrzymania moczu?